keskiviikko 8. heinäkuuta 2009

Onko kirkkovene sittenkin ötökkä?

Oulun seurakunnat haluavat saada jokaisen nuoren aikuisen, joka asuu Oulun seudulla, kiinnostumaan toiminnastaan. Siinä auttaa uusi kampanja, jonka kesto on kolme vuotta ja jonka logona on kirkkovene, joka näyttää ihan kirkkoveneeltä – ja kyllä, tämä jälkimmäinen on eufemismi.

No, tästä ovat tietenkin närkästyneet monet. Kirkon mainontaa on jo arvosteltu mm. alatyyliseksi ja sovinistiseksi. Tätä mieltä on Eroakirkosta.fi-sivuston tiedottajan antama tiedote.

Kirkon puolelta todetaan, että ”kampanjan tunnukseksi valittu kirkkovene kuvastaa elämää, josta jokaisella on oikeus ja lupa nauttia sekä iloita” ja että symbolikuvasta voivat tulla mieleen myös esimerkiksi orjantappurakruunu tai ötökkä. Se on totta: jos kuvalle annetaan nämä merkitykset, siinä näkee helpostikin orjantappuroita tai ötökänjalkoja. Itse näen logossa myös jonkinlaisen ufon (johtuu varmaan siitä, kun tässä tuli luettua hieman scifiä hiljakkoin). Mutta jos näitä tulkintamahdollisuuksia ei anneta, aika monelle tulee varmaan mieleen sukupuolielin. Kaikki eivät ehkä sisäistä, kuinka tunnus liittyisi nautinnolliseen elämään – paitsi jos se todellakin esittää naisen jalkoväliä. Vanhan ajan kirkkovene on nimittäin aika kaukana nykyisten nuorten aikuisten maailmasta.

Entäs onko tuo logo "säälittävä yritys kosiskella nuoria", niin kuin nettikeskusteluissa on ainakin uutisten mukaan todettu? Kieltämättä aika usein mennään metsään, jos aletaan tietoisesti olla nuorekkaita, ainakin jos oma ikäryhmä on jo hieman jotain muuta. Mutta ei tuo kirkkovene minusta oikeastaan ole säälittävä. Sehän on hyvää mainontaa, koska se herättää huomiota. Se on mainonnan tarkoituskin. Eikä kenelläkään Oulun seurakunnissa varmasti ollut epäselvyyttä siitä, etteikö tämä kampanjatunnus herättäisi huomiota.

Toisaalta on tietysti hassua, että jos keskenkasvuinen poikalapsi piirtää tämän kuvan koululuokan taululle, joku kiivastunut opettaja voi antaa hänelle jälki-istuntoa tai laittaa rehtorin puhutteluun epäsopivasta käyttäytymisestä. Sitten samanlaista kuvaa pitää logonaan kirkko. Ehkä valtionkirkkomme onkin edistyksellisempi (?) kuin koululaitoksemme, vai kuinka?

Arvostan joka tapauksessa niitä, jotka onnistuvat saamaan keskustelua aikaan, kunhan keskustelun aikaansaamisen keinot ovat jossain järjen rajoissa. Sukupuolielimeen viittaaminen on tietenkin hieman halpa keino, vaikka se aina toimiikin. Mutta annetaan mennä, sillä tässä tapauksessa logo on aika lailla söötti kaikesta kohustaan huolimatta. Ja ainahan voimme ajatella sen kesäiseksi ötökäksi, jos alkaa tökkiä.

3 kommenttia:

  1. Mielelnkiintoisia ajatuksia. En ole itsekään välttynyt lukemasta tästä kohusta. Kirkkovene tuli minullekin ensin mieleen, mutta sehän onkin niin vahva "symboli" etenkin nuorille (jo silloin, kun itse olin nuori, ja hihiteltiin kun joku oli piirtänyt kirkkoveneen).

    Kirkkoveneen "värkkimerkitys" on varmasti ollut tiedossa logon suunnittelijoilla. Mutta se on toteutettu mielestäni hyvällä maulla. Minulle tuli siitä mieleeni mm. leppäkerttu ilman pilkkuja.

    Mitä väliä sillä oikeastaan on, että logoksi valittiin sen tyyppinen merkki, jolla periaatteessa on jo näkyvyyttä. Ja saihan se tosiaan nyt näkyvyyttä vielä enemmän. Eli siltä kannalta onnistunut teos.

    VastaaPoista
  2. Tuo leppäkerttuajatus on hauska! Minustakin tuo logo on tyylikkäästi tyylitelty.

    Ensin tuli itselle ehkä vähän sellainen "No huhhuh!" -olo, mutta nyt ihmetyttää, miten tuollainen pikku ötökkä saa noin paljon kohua aikaan. ;)

    Mutta ainakin kaikki tietävät nyt, että Oulussa on kampanja. Kirkkovene täytti siis tarkoituksensa.

    VastaaPoista
  3. Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, vai miten se meni...

    VastaaPoista