Viime
viikonloppuna vietimme vielä – kolmannen kerran tänä vuonna –
halloweenia. Saimme nauttia kurpitsapiirakkaa ja katsastaa
kurpitsalyhdyn irvistelyä. Katsottavaksi elokuvaksi valikoitui 101
kauhuelokuvaa -listani uudemman pään elokuva The Descent –
Loukussa, josta en oikeastaan tiennyt mitään etukäteen.
Kolme
nuorta naista, Sarah (Shauna Macdonald), Juno (Natalie Mendoza) ja Beth (Alex Read), ovat innokkaita erälajien
harrastajia – elokuvan alussa he ovat laskemassa koskea. Varsinkin
Sarahille tuo koskenlaskumatka on kuitenkin kohtalokas: kun hän on
selvinnyt koskesta ja istuu autossa tyttärensä ja miehensä kanssa,
perhe joutuu autokolariin, jossa sekä Sarahin tytär että mies
kuolevat.
Vuosi
myöhemmin Sarah on saatu houkuteltua Britanniasta Appalakeille
tutkimaan erästä luolaa. Mukana ovat jälleen Beth ja Juno sekä
lisäksi kolme muuta nuorta naista. Aluksi seikkailu näyttää
menevän hyvin. Luola on upea ja ainoa harmi tuntuu olevan porukan
nähtävästi nuorin jäsen, jonka jutut alkavat käydä
rasittaviksi. Mutta sitten naiset jäävät kivisortuman vuoksi
loukkuun, ja lisäksi käy ilmi, että Juno on tahallaan johtanut
heidät aivan eri luolaan kuin mistä oli ollut puhe.
Kunnianhimossaan Juno haluaa olla uuden luolan löytäjä ja saada
oman tai ryhmänsä nimen jäämään historiaan luolalle annettavassa nimessä. Niinpä hän on antanut
ryhmästään myös väärän reitti-ilmoituksenkin, joten naisille ei ole
apua luvassa.
Naisten ei auta muu kuin yrittää etsiä uloskäyntiä jostain muusta suunnasta kuin mistä he ovat luolaan tulleet. Ahtaanpaikankammosta kärsivälle tämäkin kauhu riittää. Luolassa on pimeää ja se vähä, mikä nähdään, värjäytyy käytössä olevien lamppujen ja muiden valojen mukaan milloin punaiseksi milloin vihreäksi, joista punainen alkaa näyttäytyä verenä, kunhan elokuva etenee vielä hieman. Vaikea ”maasto” vaatii myös veronsa, ja pian yhdellä naisista on käsi hajalla ja toisella avomurtuma jalassa. Murtuneen jalan luun paikoilleen laittaminen edustaa verisiä elokuvia karttavalle jo taatusti kipurajan ylitystä.
Hiljakseen
elokuva vihjaa myös siihen, että luolassa tosiaan saattaisi asua
joku. Naiset löytävät kalliomaalauksia, ikivanhan kiilan ja
lopulta röykkiöittäin eläinten luita. Sarah jopa näkee vilauksen
miestä muistuttavasta olennosta, tosin toiset luulevat hänen
nähneen näkyjä. Mutta kun lopulta paljastuu, millaiset olennot
luolaa asuttavat, elokuvan tyyli muuttuu täysin.
Naisista tulee ruokaa, jonka kimppuun luolaoliot käyvät heti tilaisuuden tullen. Nyt katsoja saa pelätä, missä pimeydessä ja luolaston ahtaudessa seuraava hirviö odottelee. Väkivalta on todella veristä. Ei liene yllätys, että naiset kuolevat yksi toisensa jälkeen ja että lopulta jäljelle jää kaksi, joilla on itse asiassa hyvinkin merkittävä kana kynimättä. Sen sijaan se yllättää, kuinka kauniista, lempeänoloisesta naisesta tulee muutaman hirviömurhan jälkeen olemukseltaan yhtä pelottava kuin luolaston hirviöt.
Elokuvan loppu on kauhuelokuvalle tyypillinen, voisi sanoa kliseinen. Se on silti aika toimiva – säikäyttää ja jättää lohduttoman olon. Kokonaisuutena The Descent -elokuvaa voi pitää melkoisen toimivana. Jollain lailla se on omaperäinenkin, sillä ainakaan minä en muista nähneeni kovin monta luolaan sijoittuvaa elokuvaa. Leffa yhdistää myös hyvin todelliset pelot kuolemisesta suljettuun tilaan vain siksi, ettei sieltä pääse pois, ja kunnon veriroiskeisen kauhun. Pimeässä tämä olisi tietenkin pitänyt katsoa eikä kotisohvalla. Ympärillä oleva valo ja muut esineet vievät illuusion siitä, että katsojakin olisi luolan pimeydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti