Eilen lauantaina
oli Hartwall Areenalle saapuneella Nightwish-fanilla riittävästi
jännitettävää – siitä ei ainakaan voinut valittaa. Ensiksi
Nightwish soitti keikan, joka näytti, mihin tällä hetkellä
bändissä laulajan pestiä hoitavan Floor Jansenin rahkeet
riittävät. Sitten sai ensi-iltansa Imaginaerum-elokuva, jota
monetkin fanit olivat ehtineet jo odottaa ihan tosissaan. Vielä kun
saisi jalkaansa Nightwish-Reinot...
Floor Jansenin
näkemistä odotin. YouTubessa näkemäni videopätkät todistivat,
että naisessa on ainesta. Odotukseni olivat niin korkealla, että
mieskin jo tokaisi, ettei niitä kukaan pysty täyttämään. Mutta
eipä siinä mitään, sillä minä suhtaudun joka tapauksessa
odotuslähtöisesti positiivisesti henkilöön, joka tulee
Nightwishiin – ja vielä positiivisemmin, jos henkilö tulee
Hollannista.
Maagiseen
mielentilaan en keikalla päässyt, mutta siihen olenkin ihan liian
vanha. Hyvä fiilis ja tunne siitä, että olisi halunnut kuulla
vielä lisääkin, vähintään ne pois jääneet encoret, kertoivat
siitä, että olin uuteen solistiin tyytyväinen. Flooria on sanottu
amatsoniksi, lentäväksi hollantilaiseksi ja valkyyriaksi, ja totta
totisesti hän on näiden kaikkien lisäksi vielä ilmiselvä
metallijumalatar. Tukanheilutus on uskottavaa, naisella on asenne
kohdallaan ja kun tuon kokoinen ihminen ei häpeä pituuttaan,
vastassa on sellaista tervettä ylpeyttä, että kenelläkään ei
pitäisi olla valittamista. Joku saattaisi sanoa, että Floor on
syötävä, mutta todennäköisesti sitä ei kannata sanoa mustaan
nahkaan pukeutuneelle syöjättärelle. Mutta mikä parasta, Floor
todennäköisesti kykenee myös tulkitsemaan uskottavasti koko
Nightwishin kohtuullisen laajan tuotannon. Itse olisinkin kaivannut
keikalle vielä Nemoa, Sleeping Sunia ja Slaying The Dreameria –
sekä ykköstoiveena coveria Phantom of the Opera. Mutta settilista
on mikä on, eikä sitä varmasti ole tässä Flooria ajatellen
ehditty rukkaamaan. Naisen karismaa huokuu Iltalehdessä julkaistuista valokuvista.
Nettikeskustelu on
ollut jälleen hieman outoa. Osa itkee Tarjan perään, osa Anetten,
osan mielestä Nightwishin musiikki on ihan paskaa. Minua hämmentää
se, jos joku ei pysty antamaan arvoa ihmiselle, joka kerta kaikkiaan
on sekä laulu- että esiintymistaitoinen. Ja jos Nightwishin
musiikki ei miellytä, miksi pitää yleensä esittää mielipiteitä
bändin tekemisistä. Ei Nightwishista tarvitse olla kiinnostunut
samalla tavoin kuin ehkä pitäisi olla kiinnostunut
kunnallispoliitikkojen päätöksistä, jotka vaikuttavat elämäämme.
Tuomas Holopainen
on minulle eräs parhaita musiikintekijöitä. Hänen tekemänsä
musiikki on poikkeuksetta kolahtanut minuun siitä asti, kun
ensimmäisen kerran sitä kuulin (se oli muistaakseni
vuoden 2000 euroviisukarsinta, jossa Nightwish oli mukana). Ei ole mikään
salaisuus, että Holopainen rakastaa elokuvamusiikkia, että varmasti
ollut kenellekään yllätys, että hän halusi musiikkiaan
elokuvaan. Jostain syystä en itse kuitenkaan odottanut
Imaginaerum-elokuvaa lainkaan. Syy lähteä monen tunnin ajomatkan
päähän Helsinkiin oli nähdä Nightwish livenä. Elokuva tuli
kylkiäisenä, ja arvelin sen olevan Imaginaerum-albumin kuvitettu
versio, jossa musiikki olisi suuressa osassa mutta jonka anti olisi
sama kuin monen peräkkäisen musiikkivideon.
Nyt minusta
tuntuu, että olisin voinut nauttia tuosta musiikkivideoelokuvasta.
Se olisi voinut olla viihdyttävä. Imaginaerum-elokuva oli
sellaisena kuin mikä siitä tuli puuduttava kokemus. Se oli tarina dementoituneesta miehestä, joka on
kuolemaisillaan mutta koomassa ollessaan näkee unia lapsuudestaan ja
alkaa ymmärtää elämäänsä. Miehen tytär ei tunne muuta kuin
vihaa isäänsä kohtaan ja tietenkin myös tämän paikalle
ilmestyvää rakastajatarta kohtaan. Kliseisiä teemoja käsitellään
mitäänsanomattomalla dialogilla.
Imaginaerum-levyn
biisit soivat elokuvassa mutta enimmäkseen taustalla ja
orkesteriversioina. Kaksi biisiä on kuvitettu
musiikkivideonomaisesti ja niissä nähdään myös Nightwishin
jäsenet. Slow Love Slow -biisin kuvituksessa ollaan jazzluolassa,
Tuomas soittaa flyygeliä, jonka päällä Anette makaa laulamassa
säihkyvänpunaisessa mekossa. Scaretale on puolestaan näkymä
sirkuksesta, jossa pyörii kauhistuttavia klowneja sekä pahaa
kuningatartakin pelottavampi Lumikki. Ikävä kyllä nämä pätkät
sijoittuvat elokuvan alkupuolelle, minkä jälkeen kaikki muut bändin
jäsenet paitsi Tuomas häipyvät kuvista. Elokuva palaa
pitkäveteisiin vaikkakin sinänsä näyttäviin kuviin. Vanhan
miehen ja hänen tyttärensä tarina ei kosketa katsojaa. On
surullista sanoa näin, mutta ainakaan minulle elokuva ei ollut
elämys – paremminkin se oli kokemus, jossa keskityin odottamaan,
milloin se päättyy. En tiedä, paljonko väärillä
ennakko-odotuksillani oli osuutta siihen, etten nauttinut elokuvasta.
Epäilen, että näkemykseni siitä tulee valitettavasti pysymään
melko samankaltaisena, vaikka antaisin sille toisenkin mahdollisuuden
jossain vaiheessa. Joku katsoja kuului sivusta kuulemani kommentin perusteella pitävän elokuvaa vaikeana. Ei se mikään vaikea ollut, vaikka siinä avattiinkin päähenkilön elämää unessa tapahtuvien takaumien avulla ja hypittiin nykyajasta menneeseen ja takaisin. Ikävä kyllä rakenteen monikerroksisuuden olisi voinut kuitenkin kaikitenkin jättää väliin, jolloin joku olisi ehkä keskittynyt siihen, miten oikeasti rakennetaan koskettava tarina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti