Keskiviikkona vietetyn halloweenin
kunniaksi katsoimme mieheni kanssa vuodelta 1978 peräisin olevan
John Carpenterin ohjaaman kauhuklassikon Halloween. Sen tunnelma
olikin juuri sopivan karmiva, vaikka elokuvalla on ikää jo yli
kolmekymmentä vuotta.
Elokuvassa vietetään filmin
valmistumisvuoden halloweenia. Pikkukaupungin harmiton kauhujuhla
muuttuu kuitenkin oikeasti karmivaksi, kun vankimielisairaalasta
paennut Michael Myers vainoaa nuoria naisia ja miehiä ja tappaa
heitä. Myers on joutunut hoitoon jo lapsena, kun on samaisella
paikkakunnalla juuri halloweenina puukottanut sisarensa kuoliaaksi.
Elokuvan keskushenkilö on high
schoolia käyvä Laurie (Jamie Lee Curtis), joka viettää
halloweenia olemalla lapsenvahtina. Kurpitsankaiverrus muuttuu
kuitenkin kauhuhetkiksi, kun Laurien ystäviä murhataan ja Laurie
itsekin on tietenkin päästä hengestään.
Kamera katselee Laurieta Michael
Myersin silmin usein pitkään. Tämä on yksi varsin tehokas keino
saada katsoja värisemään tuolissaan: Michael Myers on tarkkailija,
joka saattaa tehdä mitä tahansa, eikä hänen kanssaan voi
keskustella, koska hän ei puhu. Karmivimmin tämä viipyilevyys luo
pelon tunnetta kohtauksessa, jossa Laurien ystävä makaa sängyssä
odottamassa poikaystävänsä tuomaa seksinjälkeistä olutta.
Katsoja tietää kuitenkin, että poikaystävä on jo saanut veitsen
vatsaansa, ja kun makuuhuoneen ovelle ilmestyy lakanaan pukeutunut
mies, tämä ei ole poikaystävä, vaan Michael Myers. Nuori nainen
yrittää keskustella Myersin kanssa, mutta tämä ei vastaa. Lopulta
nainen kääntää selkänsä soittaakseen puhelun, ja silloin hän
tuleekin kuristetuksi puhelimen johdolla. Katsoja joutuu katsomaan
tuloksetonta keskusteluyritystä ja hiljaista lakanamiestä pitkään
– tietäen koko ajan, mitä on tulossa. Selkäpiissä karmii, kun
vain ajatteleekin tuota kohtausta.
Paitsi Michael Myersin olemus, myös
elokuvan musiikki on häiritsevä. Se saa alkutekstien katsojaa
hitaasti lähestyvän kurpitsalyhdynkin näyttämään oikeasti
pelottavalta. Kun ohjaaja Carpenterin musiikki yhdistetään kasvonsa
peittäneeseen, parantumattomaan murhaajaan, tehokkaaseen
kauhuelokuvaan ei muuta tarvitakaan. Mikä voisi pelottaa enemmän
kuin mykkä ihminen, joka tekee pakonomaisesti pahaa. Mikään
ulkoavaruudesta ja haudasta tullut olento ei voisi koskaan olla yhtä
pelottava.
Elokuvan loppu on jos mahdollista
vieläkin häiritsevämpi kuin elokuva muutoin. Michael Myers pysyy
luonnottomasti hengissä, vaikka häneen kohdistetaan useita
kuolemaksi olevia väkivallan tekoja. Sen pitäisi olla hupaisaa,
mutta katsojan mieli ajelehtii ennemminkin ajattelemaan, että mitään
ei ole tehtävissä, vaikka karmiva sarjamurhaaja pääsi jälleen
pakoon. Kukaan ei enää edes lähde hänen peräänsä, joten on
vain ajan kysymys, milloin hän murhaa taas – ehkä juuri sinut tai
minut.
Halloween onnistuu olemaan pelottava
juuri siksi, että se ei esittele meille periaatteessa mitään
yliluonnollista (ellei siksi lasketa Michael Myersin eloonjäämistä
elokuvan lopussa) eikä se keskity veren roiskumiseen vaan
tunnelmaan. Moni paljon väkivaltaisempi, sadistisempi ja verisempi
elokuva saa aikaan hohhoijaa-reaktion – vain siksi, etteivät
elokuvan tekijät ymmärrä, että ahdistava tunnelma on
kauhuelokuvassa veren määrää paljon tärkeämpi. Halloween siis
kannattaa katsoa, jos ei ole sitä vielä nähnyt – kunhan varautuu
siihen, että yöllä herätessään saattaa tuntea tarvetta
varmistaa, ettei kukaan seiso makuuhuoneen ovella päällään lakana
ja 70-luvun silmälasit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti