Emme olleet
käyneet pitkään aikaan vuokraamossa, joten teimmekin sinne
muutaman päivän sisään kolme reissua ja katsastimme yhteensä
seitsemän varsin erilaista elokuvaa. Niiden käsittely viekin tämän ja kaksi seuraavaa postausta.
Sisilia
sydämessäni
Aloitimme
elokuvien katselemisen Giuseppe Tornatoren ohjaamalla
italialaisfilmillä Sisilia sydämessäni (Baarìa). Elokuva oli
ottanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen esittää noin 80 vuotta
Sisilian historiaa kahdessa ja puolessa tunnissa. Katsoja onkin ensin
hieman hämillään, sillä on vaikea tietää, mistä näkökulmasta
tarinaa pitäisi lähteä seuraamaan. Vähitellen välähtää, että
kannattaa seurata Peppino Torrenuova -nimistä henkilöä (aikuisroolissa Francesco
Scianna), joka on tarinan alussa pikkupoika.
Elokuva alkaa
1920-luvulta. Katsoja saattaa olla hieman pulassa, ellei tunne
päällisin puolin Italian tai ainakin Euroopan historiaa 1900-luvun
osalta. Ja asiansa tuntevallekin katsojalle olisi hyväksi, jos
silloin tälllöin ruudussa vilahtaisi vuosi, jossa ollaan menossa.
Koska kuvattava ajanjakso on pitkä, suurillekin historian
tapahtumille voidaan nimittäin antaa vain vähän aikaa.
Peppino menee
tietenkin tarinan aikana naimisiin ja saa omia lapsia. Keskeisempi
osa tarinassa on kuitenkin hänen kommunistinurallaan. Peppino pyrkii
etenemään politiikassa, muttei koskaan pääse Roomaan saakka. Sen
sijaan hän saa ajoittain turpaansa. Mm. viljelysmaan vaatiminen
takaisin corleonelaisilta ei välttämättä ole kaikista
näkökulmista ajateltuna kovin järkevä idea.
Sisilia sydämessäni on osittain yksittäisten kohtausten jatkumo, jossa vain se, että samat henkilöt elävät historian eri vaiheet, yhdistää tapahtumia. Sinällään se kuitenkin on ihan mielenkiintoinen kuvaus Sisiliasta. On hauska katsoa, kuinka tapahtumapaikkana oleva pikkukaupunki kasvaa ja kuinka ajan kuluminen näkyy kaikessa. Erityisen taitavasti ja kiehtovasti on tehty kohdat, joissa tarinan henkilöt hetkessä vanhenevat niin, että tilalle tulee toinen näyttelijä. Mm. Peppinon tuleva vaimo kasvaa aikuiseksi yhdellä kumarruksella, jonka hän tekee ommeltavanaan olevan puvun taakse.
Sisilia sydämessäni on osittain yksittäisten kohtausten jatkumo, jossa vain se, että samat henkilöt elävät historian eri vaiheet, yhdistää tapahtumia. Sinällään se kuitenkin on ihan mielenkiintoinen kuvaus Sisiliasta. On hauska katsoa, kuinka tapahtumapaikkana oleva pikkukaupunki kasvaa ja kuinka ajan kuluminen näkyy kaikessa. Erityisen taitavasti ja kiehtovasti on tehty kohdat, joissa tarinan henkilöt hetkessä vanhenevat niin, että tilalle tulee toinen näyttelijä. Mm. Peppinon tuleva vaimo kasvaa aikuiseksi yhdellä kumarruksella, jonka hän tekee ommeltavanaan olevan puvun taakse.
Sleeping Beauty
Sleeping Beauty
oli katsomistamme elokuvista omituisin – ja takakansitekstiltään
hämäävin. Dvd:n takakansi lupasi elokuvan kertovan opiskelijatyttö
Lucysta (Emily Browning), joka hankkii rahaa mm. prostituoituna.
Sitten Lucy suostuu outoon sopimukseen: hän antaa nukuttaa itsensä
rahaa hankkiakseen ruususenuneen, jotta jotkut tuntemattomat voivat
yksinkertaisesti käyttää häntä seksuaalisesti hyväkseen, kun
hän on tiedottomana. Lucyn selvittäessä, mitä nuo unen aikana
tapahtuneet teot ovat, hän joutuukin sitten kuseen pahemman kerran.
Tuollainen
takakansiteksti saa odottamaan trilleriä, jossa Lucy ratkoo
arvoitusta henkensä uhalla ja katsojalla alkaa sydän pomppia
jännityksestä. No, aivan trilleriä ei ollut luvassa. Lucy jäi
arvoitukseksi. Hän tekee niin monta työtä, ettei kunnolla ehdi
nukkua ja selvästikin hankkii rahaa. Silti hän suhtautuu täysin
välinpitämättömästi siihen, että häntä pyydetään maksamaan
vuokransa, kuten myös siihen, että hänen käsketään muuttaa.
Yleensäkin hän tuntuu suhtautuvan kaikkeen välinpitämättömästi.
Ainoastaan käydessään Birdmann-nimisen miehen (Ewen Leslie) luona
Lucy näyttää tunteitaan. Birdmann on jonkinlainen narkkari ja
jonkinlainen poikaystävä – nämä seikat jäävät epäselviksi.
Entäpä sitten
Lucyn ruususenunet? Nuori nainen joutuu todellakin miesten
käsittelemäksi. Asiaa organisoi nainen, joka sanoo, että kaikki
penetraatiota ja jälkien jättämistä lukuun ottamatta on
sallittua. Ikävä kyllä Lucy on niin hukassa, että tuskin
välittäisi siitäkään, mitä miehet tekevät hänelle hänen
ollessaan unessa. Hän haluaa kuitenkin tietää, mistä on kyse.
Mutta ei siitä mitään trilleriä synny, kuten jo totesin. Tarina
jää kaiken lisäksi ilman kunnollista loppua. Voimme vain kysellä,
oliko se taide-elokuva, jota emme ymmärtäneet vai eivätkö
elokuvan tekijätkään olleet oikein selvillä siitä, mitä
halusivat teoksellaan sanoa.
Hysteria
Hysteria
Vibraattorin
keksijästä kertova viktoriaaniseen Englantiin sijoittuva Hysteria
oli onneksi hieman selkeämpi elokuva. Mortimer Granville (Hugh
Dancy) on kerta kaikkiaan lääkäri edellä aikaansa. Hänen
mielestään kun potilaan mätänevään jalkaan pitäisi jopa
silloin tällöin vaihtaa side. Tällaiset naurettavat ajatukset
aiheuttavat Mortimerille potkut, joiden jälkeen hän saa onneksi
piakkoin uutta työtä. Mutta mätäneviä jalkoja ei ole tällä
kertaa luvassa. Niiden sijaan nuori ja komea lääkäri joutuu
hoitamaan naisia, jotka kärsivät hysteriasta.
Edistyksellinen
hoito muistuttaa muodoltaan epäilyttävästi naisen tyydyttämistä
käsin. Ja sellaista hoitoahan ei pysty kovin kauan antamaan ilman
varsin vakavia rannevaivoja. Onneksi Mortimerilla on ystävä, joka
on kiinnostunut tekniikasta – varsinkin, jos se toimii sähköllä.
Hänen luonaan Mortimer oivaltaakin, että sähköinen laite voisi
tehdä saman, minkä hänen kätensä – ja käsi säästyisi
vammoilta.
Tarinaan on
tietenkin ujutettu myös romanssi. Mortimeria ollaan älyllisten
järjestelyjen seurauksena naittamassa työnantajansa tyttärelle
Emilylle (Felicity Jones), joka on varsin mukava nuori nainen, mutta
tottakai oikea rakkaus voittaa taloudellisista ja käytännöllisistä
syistä tehdyt järjestelyt. Niinpä Mortimerkin lopulta päätyy
yhteen Emilyn epäsovinnaisen sisaren Charlotten (Maggie Gyllenhaal)
kanssa. Charlotte on intohimoisesti köyhien ja naisten asialla –
välillä hän istuu vankilassakin.
Hysteria on ennalta-arvattava mutta aivan ihana elokuva. Se on lämpimän
humoristinen ja näyttää, että hyväkin voi voittaa. Uskonpa, että
moni nauraa Hysterian nähdessään ääneenkin, niin hupaisaa on
viktoriaanisen ajan siveily. Jos haluatte hyvälle tuulelle, katsokaa
tämä elokuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti