Lumikki ja
metsästäjä alkaa melko lailla kaikkien tunteman Lumikki-version
mukaan mutta jatkaa sitten omalla tavallaan. Kuningatar toivoo lasta,
ja pian Lumikki (lapsena Raffey Cassidy, myöhemmin Kristen Stewart)
syntyykin. Hän on ihastuttava lapsi, mutta pian äiti menehtyy. Isä
menee uusiin naimisiin – aivan liian nopeasti tajutakseen, että
hänet vain halutaan raivata tieltä – ja uusi kuningatar Ravenna
(Charlize Theron) on pian Lumikin ainoa ”huoltaja”. Sittenpä
Lumikki asuukin vankina yhdessä linnan torneista.
Kuningattarella on
tietenkin peilinsä, joka paljastaa hänelle Lumikin tultua täysi-ikäiseksi,
että kuningattaren edesmenneen puolison tytär onkin maan kaunein.
Kuningatar haetuttaa Lumikin luokseen, mutta tämä onnistuu
pakenemaan ennen kohtalokkaita seurauksia. Niinpä kuningatar lähettää
tytön perään metsästäjän (Chris Hemsworth), joka johtaa ensin
hallitsijan joukkoja mutta siirtyy pian suojelemaan Lumikkia. Lopulta
metsästäjä lupaa viedä Lumikin kuningatarta vastustavan Hammondin
herttuan (Vincent Regan) luo. Tämän poika William (Sam Claflin) on
ollut Lumikin lapsuudenystävä eikä ole unohtanut tyttöä.
Lumikki ja
metsästäjä -elokuvan tekijät ovat Disneynsä nähneet. Lumikki
rimpuilee noidutussa metsässä kuin Disneyn tulkinnassa ikään –
tosin Disney-klassikossa metsän kauhut taisivat olla vain Lumikin
mielikuvitusta kun nyt metsä todellakin on täynnänsä taikuutta.
Synkkä metsä on eräs elokuvan lumoavista visuaalisista karkeista.
Katsojaa pelottaa mukavasti, kun Lumikki yrittää päästä eroon
käärmeiksi muuttuvista puunoksista. Aivan toisenlainen ihastuttava
miljöö on vehreä turvapaikka, johon kääpiöt vievät Lumikin ja
metsästäjän. Siellä sienillä on silmät, maassa tallustaa
kilpikonnia ja keijukaiset häiritsevät kääpiöitä heleällä
laulullaan. Sadun lumousta kaipaava todellakin saa sitä, joten
annettakoon anteeksi, että kohtaaminen peikon kanssa ei vie millään
tavoin juonta eteenpäin ja on selvästi tehty vain siksi, että se
nyt vain näyttää hauskalta, kun silta osoittuukin peikoksi, jota
vastaan on taisteltava.
On pakko yhtyä
siihen näkemykseen, että paha kuningatar Ravenna on elokuvan
kiinnostavin hahmo. Ravennaa riivaa halu saada valtaa ja olla
ikuisesti nuori ja kaunis. Hänessä on taika, joka mahdollistaa
tämän, mutta Lumikki voi särkeä hänen suunnitelmansa, murtaa
lumouksen.
Joku kriitikko väitti Charleze Theronin ylinäyttelevän,
ja onhan se myönnettävä, että naisen eleet ja ilmeet on tehty
melkoisen suuresti. Mutta tähän tarinaan se käy. Kuningatar on
kuin paholaisen vallassa ja muistuttaa katsojaa siitä, miten
turmelevaa on hamuta valtaa, sekä siitä, että nuoruuttaan ei voi
pitää ikuisesti ja vanhenemista vastaan taistelu vie tuhoon ennemmin tai myöhemmin.
Lumikin tarina onkin oiva vertauskuva sille, että kauneuteensa
kaiken luottavat joutuvat auttamatta ajan kuluessa sen tilanteen
eteen, että joku nuorempi – ja ainakin sillä hetkellä kauniimpi
– kiinnittää huomion puoleensa, että vanhenevan on pakko väistyä
kauneuden markkinoilta, niin julmaa kuin se onkin. Ravenna on
puvustettu komeasti, ja hänen ympärilleen rakentuvat myös monet
komeat efektit, mm. se, kuinka kuningatar muuttuu korppilaumaksi tai
upottautuu johonkin maitoa muistuttavaan nesteeseen ja nousee siitä
yltä päältä puhtaan valkoisena.
Lumikki ja
metsästäjä ottaa hauskasti mukaan Lumikin tarinan keskeisimmät
elementit, mutta käsittelee ne omalla tavallaan. Useimmat ratkaisut
ovat mielestäni onnistuneita. Lumikki saa omenansa naamioituneelta
kuningattarelta, mutta tämän naamioasu on paljon houkuttelevampi
kuin perinteinen noita-akan valepuku. Kääpiöt ovat mukana, mutta
Lumikki ei mene heidän luokseen asumaan. Lasiarkku puuttuu, mutta
Lumikki makaa kuolleena ja saa rakkauden suudelman, muttei tule
koskaan tietämään, kuka sen hänelle antoi. Sen sijaan Lumikin
muuttaminen eräänlaiseksi Jeanne D'Arc -hahmoksi, joka johtaa
joukkonsa taisteluun pahaa äitipuolta vastaan, on hieman naiivi
ratkaisu. Lopputaistelu onkin hohhoijaa-osastoa kääpiöiden
huumorikyhäelmistä huolimatta.
Kokonaisuutena
Lumikki ja metsästäjä on kuitenkin selvästi positiivinen kokemus.
Se on kaunista katseltavaa mutta kyllä sen tarinassakin on voimaa –
vaikka voisikin sanoa, että se on ainakin yhtä paljon tarina
Ravennasta kuin Lumikista. Siis tarina siitä, kuinka vääriä
asioita tavoitellessaan yleensä tuhoaa itsensä, vaikka yrittäisikin
tuhota sen, mikä on hyvää ja kaunista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti